• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Avslag trots mycket bra kreditbetyg + fast jobb

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Välskött, inget stort bolag i sig. Det har således endast med att jag är aktiv som ger en förhöjd risk.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Hej.

Jag skapade tidigare en tråd om att ha gjort en ansökant med på papperet väldigt fina förutsättningar. 350k inkomst, ett lån om 37k. 4 förfrågingar, 1.8% risk. Jag fick inga erbjudanden alls. Eller jag fick 50 000kr från moneygo men förväntade mig 300k + från flertalet. Jag gjorde ett ärende av detta och varken UC eller Zmarta fattade någonting. Ringde sedan varenda bank som tagit del av upplysningen och tog del av de upplysningkopior de fått. Där varierade risken mellan 6 och 26%, och efter många samtal fick jag reda på att detta berodde på att jag är aktiv i ett bolag. Det syns inte på min uc och min risk på kreddy är fortsatt 3%, men detta är alltså ett big no no för bolagen.

Tänkte om det kan vara till hjälp.
Hur aktiv i ett bolag så det har påverkan vilket bolag man arbetar på osv eller hur menar du ?
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Nej med "aktiv i ett bolag" menar jag att du står skriven som ordförande eller suppleant i ett bolag. Att du är aktiv inom näringsverksamhet, alltså inte vart du arbetar.
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Tror inte det påverkar att vara "ägare" då dessa uppgifter är svårare att få tag i och de (om de ej sitter i styrelsen) inte löper någon privat risk för att bli betalningsskyldiga.
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Nya direktiv iom räntehöjningar måste vara en faktor, kan inte tänka mig något annat. Annars skulle jag inte ha kunnat fått låna 250 000 bara för ett halvår sen, med sämre UC, stora skulder och taxerad inkomst endast 242 000 kr. Min mans situation låter objektivt mycket bättre. Men mycket har hänt på räntefronten sen augusti. Dessutom har vi ju fått ett till barn där emellan.

Just nu velar jag lite mellan om det är värt att göra en ny ansökan för ett lägre belopp för endast min man på exempelvis Lendo när nästa förfrågan gått ut. Eller om jag ska avvakta helt tills nya inkomstuppgifter kommit in till UC? Lutar åt att vänta.

Har han lämnat in deklarationen eller blir det i maj?
Hur gick det med er? Hoppas att det har ordnat sig.
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Hej allihop!

Nu har inkomstuppgifterna uppdaterats, från 200 k till 260 k. Ingen stor inkomst förstås men ändå ett litet lyft.

Nu har även hans enda gamla avbetalda lån från NyStart Finans försvunnit helt. Inga andra skulder, 0.6 i UC score nu. Några ff, tror det att två eller tre men det var bland annat vår hyresvärd och E.ON.

Sökte igen som ett privatlån. Inga erbjudanden alls. Eller jo, ett på typ 50 k med 30% ränta.

Jag förstår inte varför faktiskt. Är det att vi har två barn? Läste inläggen innan, min man startade faktiskt nyligen en firma eller vad man kallar det. Kan det vara anledningen, att det är ett big no no? Men han har inga pengar i det bolaget, han har inte ens börjat göra något för det. Det var mer en rolig grej han ville göra med en hobby han har. Han säljer inget och har inte köpt nåt till företaget heller. Inte deklarerat något för det.
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag kan förstå att lönen i förhållande till två barn låter låg. Att dessutom ta ett lån som han ska betala av, kanske inte känns rimligt för bankerna. Men han är ju gift och har således inte ensamt ansvar att försörja barnen. Skulle gärna lägga till mig som medlåntagare men känns som att det snarare förstör eftersom jag endast har föräldrapenning just nu.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 310
Mottagna reaktioner
695
Poäng
637
Jag kanske har missat men vad har ni för hyra? En lön på 260k är ju som du säger inte särskilt högt, vad är det 15-16 efter skatt? Och för dom pengarna ska han kunna betala hyra och övriga utgifter och försörja 2 barn och 1 fru(han är underhållsskyldig för dig också, inte bara barnen). Då finns det inte många kronor kvar till att betala ett lån med enligt bankernas kalkyler.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 830
Mottagna reaktioner
13 073
Poäng
10 087
Hej allihop!

Nu har inkomstuppgifterna uppdaterats, från 200 k till 260 k. Ingen stor inkomst förstås men ändå ett litet lyft.

Nu har även hans enda gamla avbetalda lån från NyStart Finans försvunnit helt. Inga andra skulder, 0.6 i UC score nu. Några ff, tror det att två eller tre men det var bland annat vår hyresvärd och E.ON.

Sökte igen som ett privatlån. Inga erbjudanden alls. Eller jo, ett på typ 50 k med 30% ränta.

Jag förstår inte varför faktiskt. Är det att vi har två barn? Läste inläggen innan, min man startade faktiskt nyligen en firma eller vad man kallar det. Kan det vara anledningen, att det är ett big no no? Men han har inga pengar i det bolaget, han har inte ens börjat göra något för det. Det var mer en rolig grej han ville göra med en hobby han har. Han säljer inget och har inte köpt nåt till företaget heller. Inte deklarerat något för det.

Din inkomst är ju rätt låg, går knappt lägga löneutmätning på dig om du vore ensamstående.
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Nej precis, det är väl så. Speciellt eftersom det inte är ett samlingslån. Vi går just nu typ plus minus noll med alla räntor osv. Inte back i alla fall. Jag får ju föräldrapenning också. Men ja vi får nog vänta tills jag arbetar igen, problemet då är väl att man har provanställning i 6 månader först…

Men vi får väl vänta tills jag arbetar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp